یاسین رامین کیست؟ + حواشی آبیِ آسِمون برگزاری مراسم بزرگداشت فردوسی بزرگ در مشهد، فردا (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) خوش نویسی؛ حس بی پایان نگارش قلم روی کاغذ زینب رفیعی بازیگر نقش نورا در سریال رخنه کیست؟ هم افزایی هنر سنتی و مدرن در بازنمایی شاهنامه آجر‌هایی برای عمارت خیالی فردوسی و فرهنگ پرسشگری معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی «امتزاج» به جشنواره پونای هند می‌رود نشان فردوسی به حماسه‌گران منتخب حوزه پژوهش اهدا می‌شود زمان پخش و بازپخش سریال «هفت‌سر‌اژد‌ها» «سیاره میمون‌ها» صدرنشین گیشه جهان اختصاص بودجه میلیاردی برای ساخت دفاتر سینمای جوان در شهرستان‌ها برگزاری جشن ۱۰۰سالگی برای اسکار پخش فیلم «ناظر» به مناسبت ولادت امام‌رضا (ع) + زمان اکران آنلاین بازدید رایگان از آرامگاه‌ شاعران در ۲۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی + جزئیات شعر رضوی مستلزم اندیشه، خیال، احساسات و آرایه‌های ادبی فراوان است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

اعیاد رسمی فراموش شده

  • کد خبر: ۱۷۴۰۵۸
  • ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
اعیاد رسمی فراموش شده
عید مباهله، عید معرفی امیرالمؤمنین علی (ع)، به‌عنوان نفس نفیس پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

سؤال بزرگی است که چرا شیعیان برای بزرگ‌ترین اعیاد رسمی خود، چندان مایه نمی‌گذارند؟ چرا برای شکوه اعیادی که پایه‌‍‌های موجودیت شیعه را محکم می‌کند، خرج نمی‌کنند؟ چه کسی می‌خواهد که این شادی‌‍‌های پرمعنا در جامعه شیعه نباشد و اعتقادات آن‌ها را تحکیم نبخشد و چه کسی می‌خواهد کسانی که ادعای پیروی از اولیای دین را دارند، این روز‌های بزرگ را فراموش کنند و دستور‌های اهل‌بیت (ع) را برای این روز‌های بزرگ محقق نکنند؟

عید غدیر که در معارف شیعه، بزرگ‌ترین عید خدا و دلیل حقانیت شیعه است، گذشت، اما عید دیگری در پس آن می‌آید که حضرت آیت‌ا... جوادی‌آملی درباره آن می‌گوید: «از مفاخر ما شیعه‌ها همین ۲۴ذیحجه و همین آیه مباهله است که باید این روز را گرامی داشت. این‌ها جزو اعیاد رسمی ماست. این‌ها جزو مفاخر و مدارک ماست. این‌ها جزو دین ماست. این روز‌ها را باید به رسمیت شناخت».

در بیان این عالم بزرگ و مفسر بی‌نظیر قرآن کریم، عید مباهله جزو اعیاد رسمی ماست، اما سؤال این است که کدام جمع مذهبی و هیئت مذهبی به پیشواز و استقبال این مفاخر شیعه و عید بزرگ خواهند رفت؟

مرحوم آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی نیز در بیانات خود از این روز به‌عنوان روزی بزرگ و جاودانه یاد کرده است و از شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) درخواست می‌کند مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مداحان، بگویند و بنویسند و سخن‌سرایی کنند.

عید مباهله، عید معرفی امیرالمؤمنین علی (ع)، به‌عنوان نفس نفیس پیامبر گرامی اسلام (ص) است. شرکت‏ دادن علی و حسن و حسین و فاطمه‌زهرا (علیهم‌السلام) در مباهله که به تعیین و دستور خداوند متعال صورت پذیرفت، دلیل بر آن است که این چهار نور مقدس و عظیم که با پیامبر (ص) در مباهله حاضر شدند، شایسته‌‏ترین و گرامی‌‏ترین خلق در نزد خدا و عزیزترین اشخاص در نزد پیامبر رحمت بوده‌اند.
‏‎

زمخشری، مفسر معروف اهل‌سنت، می‌گوید: و فیه دلیل لا شیء أقوی منه علی فضل أصحاب الکساء علیهم‌السلام.

آیه مباهله دلیل محکمی بر فضیلت اصحاب کسا به‌شمار می‌رود و دلیلی محکم‌تر از آن نمی‌توان یافت. (زمخشری، الکشاف، ج‌یک، ص۴۳۴).
حال سؤال این است که چرا عید به این مهمی در جامعه ما رنگی ندارد و روز بزرگ مباهله در جامعه اسلامی ما به فراموشی سپرده شده است و کم هستند افرادی که این روز را به یاد داشته باشند و آن را گرامی بدارند؟

از یکی از طلبه‌‍‌های علوم دینی اهل فرانسه شنیدم که می‌گفت: مسلمانان به‌ویژه شیعیان در فرانسه توجه فراوانی به روز مباهله دارند و این روز را عید بزرگی قلمداد می‌کنند. شیعیان در فرانسه، بسیاری از جشن‌‍‌های خود را در این روز برگزارمی‌کنند و حتی بنده نیز مراسم عروسی خود را به یمن این عید بزرگ در روز مباهله برگزار کردم.
البته امسال جشن‌‍‌های بزرگی به‌مناسبت عید بزرگ غدیر برگزار شد که انتظار می‌رود جامعه ما دربرابر عید بزرگ مباهله نیز بی‌تفاوت نباشد و حق آن را ادا کند. ان‌شاء‌ا...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->